Connect Zomerfestival 2016

Frisse Blikken (noch blozen)
pOp 9 september was Utrecht weer het epicentrum van HRD & L&D Nederland en wat een feest werd het Connect Zomerfestival (net als vorig jaar) weer! De noeste arbeid van de organisatie zich uitend in o.a. een prachtige app en folder, werd beloond door 80 uitzinnige opleidings- en onderwijskundigen. Samen met de sprekers die verspreid over de stad te vinden waren zette zij een zonovergoten Utrecht op stelten. De sprekers wierpen, overeenkomstig het thema van dit jaar, frisse blikken op ons prachtige werk. De frisse blikken kwamen uit vijf verschillende perspectieven; creatief, ontwerpen, realiseren, verhaal vertellen en vragen stellen. Deelnemers en sprekers gooiden alle schroom van zich af, resulterend in een bruisende, inspirerende en een hyper-interactieve beleving. Hulde aan het organisatie!

Informeel leren faciliteren
tcMichel van Ast is initiatiefnemer en bestuurslid van The Crowd. The Crowd is een open professionele leergemeenschap, een netwerk en een platform voor onderwijsprofessionals (vooral vo en po) die de regie voor een levenlang leren zoveel mogelijk in eigen hand willen houden en samen willen werken aan inspirerend onderwijs voor de toekomst. Michel werkt onder andere samen met de onderwijscoöperatie en Maarten de Laat van de Open Universiteit die onderzoek doet naar de ontwikkeling van docentprofessionalisering, kenniscreatie, sociale netwerken en de impact van technologie op de manier waarop deze netwerken werken en leren. De Crowd gebruikt ook de (OU) tool Netwerk in Beeld waarmee deze netwerken gevisualiseerd kunnen worden. Maarten is voor mij geen onbekende en met Netwerk In Beeld heb ik ooit een pilot gedaan. Leuk om te horen wat de Crowd hier mee doet. Na afloop sprak ik Michel nog even n.a.v. zijn opmerking over dat de Crowd worstelt met het feit dat Crowd deelnemers verschillende kanalen voor kennisdeling gebruiken (Facebook, LinkedIn etc.). Gelukkig beaamde hij dat het (willen proberen van) formaliseren van informeel leren geen gelukkig idee is. Lang leve alle kanalen, zolang we weten wie waar mee bezig is en sleutelfiguren elkaar weten te vinden is er niets aan de hand #getmeconnected.nl. Als co-voorzitter van de SURF Special Interest Group Blended Learning begrijp ik Michel’s drive om kennisdeling binnen onderwijs te faciliteren, mooi om te horen hoe hij daar met de Crowd invulling aangeeft.

Een frisse blik in the Blinque of an eye
wrWout Ritzema werkzaam bij Blinque Imagineering, gelooft dat de wereld een stukje mooier wordt als je jezelf laat zien. Dat dat eigenlijk best makkelijk is, in tegenstelling tot Wout’s programmabeschrijving, bleek wel tijdens zijn interactieve sessie; misschien was dat ook gelijk het geheim… We mochten onze overbuurvrouw (in een enkel geval buurman) vertellen wat, in onze beleving, voor winkel zij had. Daarna was het aan haar de beurt om te vertellen wat ons onderscheidend maakt, we sloten af met het maken van profiel foto’s van elkaar. Prachtig hoeveel wij van elkaar weten, zonder elkaar te kennen. Imagine what happens als we elkaar nu ook nog eens echt zouden kennen….

The sense of trends
txJos Maassen (Moocfactory) bracht ons de trends op (online) leergebied weer even bij. Jos verzorgde de plenaire inspiratiesessie en slaagde daar wat mij betreft prima in. Het online leerlandschap verandert drastisch de komende jaren en daar wist Jos zijn toehoorders behoorlijk wat over te vertellen binnen de tijd die hem toebedeeld was, mooi ook dat hij terloops nog even het ATD competentie model aanhaalde. Inherent aan trends, maakt de ene trend meer sense dan de andere trend, hoeveel hangt deels af van hoe goed wij in staat zijn de vruchten ervan te plukken. Hiervoor moeten we de mogelijkheden ervan kennen. Jos heeft ons daar goed bij op weg geholpen, ik zie geen beren. Hooguit een rode panda

Nooit meer werken
Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over ook andere inspirerende sprekers, maar jouw spanningsboog heeft het nu wel gehad met deze blogpost. Kom volgend jaar maar eens gewoon zelf naar dit fantastische festival. Doet je leidinggevende moeilijk kom dan eens even flink voor jezelf op. Want zoals John Bijl aangaf tijdens de afsluiting in zijn vertolking als ‘hokjesman over Onderwijskundigen’:
‘Je cijfert jezelf te vaak weg en hoewel je context belangrijk is heb je een nog belangrijkere raison d’être; voorkom dat de techniek en leveranciers denken jouw baan over te kunnen necmen’. Zonde des temeer omdat, zoals John opmerkte, jij hebt de baan die bij je past en jij hoeft dus eigenlijk nooit meer hoeft te werken (vrij naar Confucius).

Tot volgend jaar!