Connect Zomerfestival 2015

Logo-Connect-groot3-1024x447Op vrijdag 11 september vond in Utrecht het Connect Zomerfestival plaats, een om vele redenen uniek evenement. Connect is geen vereniging en kent geen bestuur, toch bestaat deze HRD Community of Practice inmiddels al weer ruim drie jaar. Naast de website is er ook een eigen LinkedIn groep (momenteel 350 leden). Veel mensen die ik sprak vielen twee zaken op; de grote opkomst (130 mensen) en de enorme positieve, gedreven en actieve houding van de deelnemers. Die overigens allemaal hun eigen (zelf van te voren samengestelde) ‘hardcopy’ persoonlijke programma uit handen van de organisatie ontvingen. Alleen al daarom is een compliment aan het adres van de organisatie op z’n plaats. Utrecht was voor één dag het epicentrum van leerinnovatiekracht.

Microlearning
Renske Roet verzorgde de keynote en deelde met ons de voor haar belangrijkste highlights naar aanleiding van haar deelname aan de ATD conferentie. Een voorbeeld hiervan is Microlearning, om deze manier van leren te illustreren gaf Renske ons de opdracht om onze buurman/vrouw iets te leren in 1 minuut, geweldig! Een andere opdracht was om in twee minuten zoveel mogelijk te leren over Sugata Mitra (gebruik makend van onze telefoons), bekend van zijn project Hole in the Wall. Tijdens de recap vulde wij elkaar aan over wat wij hadden geleerd, boeiend om te merken hoeveel dit was in twee minuten.

Informeel leren
Flyer-Connect-juni-2015-224x300De wil om tedelen en met elkaar af te stemmen over uitdagingen in ons werk kwam zowel tijdens de (in hoge mate interactieve) sessies als daar tussendoor sterk tot uiting. Niet in de laatste plaats werd dit gefaciliteerd doordat de sessies op diverse locaties verspreid over de stad plaats vonden, met als briljante zet dat wij als deelnemers hiernaar toe werden geacht te…. fietsen! De treffende hashtag van dit evenement was dan ook #connectbike. Genoeg tijd voor informeel leren dus. Mede doordat de weergoden ons bijzonder gunstig gezind waren, werd het gezamenlijk fietsen een feestje op zich.

Storyboarding
Jeffrey Kortenbosch (AkzoNobel & Serious Learning) nam ons mee in de wereld van Storyboarding. Na een introductie op dit thema, mochten wij aan de hand van een casus er eerst individueel en vervolgens in groepen mee aan de slag, een schoolvoorbeeld van activerend onderwijs. De 5 W’s vormde het uitgangspunt; wie, wat, waar, wanneer en waarom.

Profileren & KernwaardenP&K
Grietje de Boer (Grietje Training) vroeg ons wat wij onder profileren verstaan en wat eigenlijk onze individuele waarden zijn. Interessant om te horen hoe anderen hierover denken en erg leerzaam om hier met elkaar over van gedachte te wisselen.

Leercultuur
Marjoleine Heijboer en Hester van Breda Verduijn (TriamFloat) waren benieuwd wat wij als deelnemers onder cultuur verstaan. Samen wisselde wij uit wat deze uitgangspunten betekenen voor iets als de leercultuur van een organisatie en doorliepen wij een aantal stappen om dit in groepsverband te concretiseren met daarbij je eigen organisatie als uitgangspunt.  Marjoleine en Hester wezen ons erop dat de leercultuur de voedingsbodem is voor leren in organisaties. Daar sluit ik mij vanuit De Kennistuin graag volledig bij aan.

Klantvraag demonstratie & evaluatie
Maaike Glimmerveen (Savant Learning Partners) besprak met ons een klantvraag en leidde ons daarbij rond langs de verschillende projectfasen, waarbij wij veel gelegenheid kregen om het interessante ontwikkelde materiaal te bekijken en gezamenlijk te evalueren.

Chapeau!
Een leerzame, zonnige en inspirerende dag met een spraakmakende opzet en veel onderlinge interactie tussen deelnemers, volledig in lijn met de naam van dit evenement.  Chapeau voor de organisatie bestaande uit; Vera Kuiper, Ilse van Dijk, Eveline Huiden, Leonie Tiel Groenestege, Nicole de Kuyper, Tamara Hoogerwaard en Jolien Wessels.

Een gedachte over “Connect Zomerfestival 2015”

  1. Het was inderdaad een mooie dag. Ik ben het met je eens dat de deelnemers erg energiek en positief gestemd waren. Heerlijk zo’n actief en leergierig publiek! Ook de organisatie was top! Op naar volgend jaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *