800px-Fire_hose_on_maximum_sprayEen glas of de brandslang, waar drink jij het liefste uit?glass-300558_640
Hoe ervaar je het aanbod aan informatie op internet eigenlijk; overload of schatkamer?

Content Curation is the process of collecting, organizing and displaying information relevant to a particular topic or area of interest. Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Content_curation

Wij leven in een wereld van ongekende luxe, er is teveel (goed) voedsel dan wij op  kunnen. Internet biedt ons snel en eenvoudig toegang tot een ongekende hoeveelheid informatie. Onze tijd is echter gelimiteerd. Dit maakt de noodzaak (nog) groter om het koren van het kaf te scheiden. Hoe zie jij door de bomen het bos? Het valt mij op dat veel mensen aangeven het (te) druk te hebben en medgolden circlee hierdoor soms het gevoel hebben dat zij de boot missen. Een aantal vragen hierbij zijn relevant (afgeleid van Simon Sinek’s Golden Circle):
– Waarom zoek je wat je zoekt?
– Hoe zoek je wat je zoekt?
– Wat zoek je?

In deze post behandel ik deze drie vragen met betrekking tot het zoeken van informatie en die informatie te vinden die je zoekt door ordening in je zoekstrategie te includeren; Content Curation. Daarnaast beschrijf ik een aantal tools die je hierbij kunt gebruiken, ze helpen mij en daarom deel ik graag mijn ervaring met jou. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw ervaring, onderaan deze post vind je een mogelijkheid om deze te delen, alvast bedankt voor je input!

Waarom zoek je wat je zoekt?
Waarschijnlijk raadpleeg je regelmatig Twitter of LinkedIn, scroll je door je timeline en check je updates van connecties. Maar waarom doe je dat? Je zult er ongetwijfeld een goede reden voor hebben, maar weet je voor jezelf ook waarom je zoekt wat je zoekt? Zoveel mensen zoveel voorkeuren, een aantal factoren zijn hierbij van invloed waaronder; motivatie (intrinsiek of extrinsiek), urgentie en beschikbare tijd. Ook voor mij als onderwijskundige met passie voor online leren, is er enorm veel informatie beschikbaar op internet, alleen al Googlen op e-learning levert bijna 300 miljoen resultaten… Ontwikkelingen in mijn vakgebied volg ik graag, maar hoe vind ik voor mij relevante informatie?

Hoe zoek je wat je zoekt?
Als je weet waarom je iets zoekt, bedenk je hoe je dit zoekt. Wanneer ga je op zoek, hoeveel tijd heb je en welk kanaal gebruik je? Betrek je je netwerk, buren, vrienden, familie, collega’s? Raadpleeg je tijdschriften, boeken, artikelen? Bezoek je congressen, seminars, borrels? Raadpleeg je internet? Helder voor jezelf hebben hoeveel tijd je eigenlijk beschikbaar hebt, of wilt hebben en het bepalen wanneer die momenten zijn kan ook helpen. Natuurlijk je kunt Googlen, maar er is meer…. Vragen stellen op fora, abonneren op nieuwsbrieven het kan heel nuttig zijn. Platforms die ik met veel plezier gebruik zijn Coursera, Ted, Facebook, Youtube, Slideshare, Twitter en LinkedIn. Maar hoe vind je je weg in de enorme hoeveelheid informatie op deze platforms? Het gebruik van Scoop.it, Flipboard, Pinterest, het instellen van welke LinkedIn groepen je (hoe vaak) updates wilt krijgen, het abonneren op een YouTube kanaal en het gebruik van Twitterlists kunnen helpen. Maar ‘meta’ platforms helpen mij het meest, twee voorbeelden hiervan zijn Tweetdeck en Hootsuite.

Tweetdeck
Tweetdeck’s interface bestaat uit een serie kolommen die je kunt aanpassen en kunt gebruiken Tweetdeck-Logo newvoor de weergave van je twitter timeline, mentions, direct messages, lists, trends, favorites, search results en uiteraard hashtags. Ook kun je in kolommen filteren op woorden, tweets en users. Je kunt tweets inplannen en je meerdere twitteraccounts tegelijk monitoren.

Hootsuite
Hootsuite is een social media management systeem. Ook Hootsuite’s interface bestaat uit een hootsuite-logoserie kolommen waarbij iedere kolom gebruikt kan worden voor de weergaven van social networks waarop je actief bent, zoals bv.: Twitter, Facebook, Yammer, LinkedIn, Google+, WordPress, Youtube, MailChimp en Instagram.

Vinden wat je zoekt
Als je weet waarom je zoekt en hoe je zoekt wil je uiteindelijk vinden wat je zoekt. Alle genoemde actoren en systemen kun je natuurlijk raadplegen wanneer je maar wilt, iedere denkbare combinatie is mogelijk en er zijn uiteraard nog volop actoren en zeker systemen die ik nog niet heb genoemd. Graag deel ik met je hoe ik er voor mij zelf een vorm aan heb gegeven.

Content Curation – hands on
Focus en tijdslimiet zijn belangrijke aspecten als het gaat om content curation. Hoewel er dus meer (goed) voedsel is dan we op kunnen, vind ik het belangrijk om gevarieerd ‘te eten’. Sinds een tijdje hanteer ik daarom voor mijzelf het ‘Schijf van vijf’ principe.
Per maand:Schijf_van_Vijf

  1. Volg ik maximaal vijf thema’s / onderwerpen
  2. Vijf mensen die hier over schrijven
  3. Vijf organisaties die hierbij betrokken zijn
  4. Gebruik ik maximaal vijf tools in mijn zoektocht
  5. Raadpleeg ik iedere werkdag één van deze tools maximaal vijf x vijf minuten per dag

Aan het eind van iedere maand ververs ik dit lijstje en archiveer ik mijn highlights in een mindmap die ik raadpleeg wanneer mijn werkzaamheden hierom vragen. Mijn reflectie op deze highlights vind je terug in mijn blogposts. Daarnaast hanteer ik het ‘wasted time = timeline scroll’ principe, vertraagde treinen hebben mij al veel mooie ontdekkingen opgeleverd…

Overload of schatkamer…
Mensen leren verschillend, ook het zoeken naar informatie doen wij verschillend met verschillende tools en om verschillende redenen. Weten waarom, hoe en wat je zoekt zijn in mijn beleving relevante vragen. Ik hoop dat deze blogpost je helpt bij het bepalen of verfijnen van jouw zoekstrategie.

De middelen zijn er om je te verwonderen over het bos en te genieten van een goed glas…
Lukt dit jou of jouw organisatie onvoldoende?

Ik help je graag verder, bel of stuur even een mailtje…

Luuk Terbeek
De Kennistuin
E: info@dekennistuin.nl
T: 06 – 24 14 74 14

Deze post heeft een reactie

  1. Ha die Luuk,

    Interessant!! maar wat is de reden dat je nog spreekt over content curation? Bij Google spreek je toch ook niet over content curation. Met kennismanagement ga je toch ook niet iets of iemand in het leven roepen die bepaalt wat voor kenniswerkers van belang is. En met analytics komt vanzelf de meest relevante content boven drijven, al moet je daar ook weer niet op blind staren, om tunnel visie te voorkomen. En als je geen analytics tools hebt, zou je met met badges of gamification kunnen werken a la Amazon.
    Wat is toch de reden dat onderwijskundigen zo beheersend willen zijn en dan iets als content curation gaan bedenken?

    hartelijke groeten
    Kas

Geef een reactie

Sluit Menu