Online Educa Berlin 2014

logo educaVan 3 tot 5 december vond de Online Educa Berlin 2014 (#OEB14) plaats. Met 2000 deelnemers uit 100 landen een omvangrijke conferentie met ook dit jaar een buitengewoon interessante line-up.
Eerst even een praktische vraag, meerdere sprekers refereerden aan het boek ‘A new culture of learning’. Mocht je dit gelezen hebben zou je dan via een comment op deze blogpost willen delen wat jou er het meest in aansprak? Alvast bedankt!
De in mijn beleving meest interessante punten uit de diverse sessies die ik bezocht, beschrijf ik aan de hand van drie (of zes zo je wilt) thema’s: Lerenden & Leerstijlen, Samenwerken & Mooc’s, Big Data & Future Learning.

Lerenden & Leerstijlen
IMG_4660Learning Management System pioneer Howard Rheingold gaat er gelukkig niet aan voorbij: didactiek komt altijd voor techniek. Een open deur wellicht maar in een tijd van diverse learning trends in de 21e eeuw, wel een om prominent op de radar te hebben en te houden. Meerdere sprekers benadrukken het belang van het centraal stellen van de lerenden in plaats van de docent, techniek biedt ons daar ook mogelijkheden voor. De lerenden als docent, peerfeedback en cocreatie, het zijn termen die bij herhaling in de mond worden genomen. Geweldig in mijn opinie is dat Rheingold zijn studenten de opdracht geeft om een eigen WordPress site in te richten en te onderhouden; hen hiermee een eigen stem gevend. Een digitaal profiel heb je toch wel of je het leuk vindt of niet, zijn vraag hierbij; wat wil je wat men van je ziet als men naar je zoetk? Met zijn voorbeeld hoe Rheingold dezelfde content in verschillende vormen (o.a. pdf, mindmap, wiki etc.) zijn lerenden aanbiedt, illustreert hij het belang voor de aandacht voor verschillende leerstijlen. Een onderwerp wat wat mij betreft onderbelicht blijft bij de sessies die ik verder bezocht, een uitzondering daargelaten.

Samenwerken & Mooc’s
Stephen Downes, Mooc pionier (één van mijn helden; kijk eens op zijn blog) zegt het treffend; e-learning gaat over samenwerken niet over content.  Ik sluit mij hier graag bij aan; een heldere focus, maar vooral een visie, op (leer)netwerken helpt hierbij. Het gaat om het verbinden van informeel met formeel leren. Zoals Downes aangeeft; persoonlijk leren in plaats van gepersonaliseerd leren, authentieke casuïstiek en werkplek leren. Downes houdt een vurig pleidooi dat content van een lerende van hem is niet van zijn school. Een lms (waarin een ander bepaalt wat jij wel/niet kan zien en) waarin jou content achterblijft als je bv. de universiteit verlaat is niet wenselijk. Dawson werkt aan een platform dat fungeert als connector in plaats van een gesloten ‘silo’, het prototype van deze persoonlijke leeromgeving vind je hier: http://lpss.me. Downes’ Slides vind je hier. Net als Rheingold geloof ik dat het totaal meer kan zijn dan de som der delen, het onderstreept het belang van samenwerken (ik raad je een bezoekje aan aan peeragogy.com). Met meer aandacht hiervoor in het ontwerp zie ik ook meer kansen voor Mooc’s. Coursera is misschien de meest bekende, maar ook de corporate sector is het fenomeen Mooc niet ontgaan. SAP en Telekom illustreren dat. De site van SAP is voor iedereen open en iedereen kan kosteloos een cursus volgen. Wat opvalt is dat de site goed oogt en eenvoudig navigeert, niet onbelangrijk. Waar 3-5% normaal een Mooc tot het einde volgt, noemt Michaela Laemmer  20-30% afronding bij SAP, mooi. Deutsche Telekom’s Mooc is eigenlijk een Mooc met een kleine m gezien het beperkt aantal gebruikers (3500 van de 110.000 medewerkers), het maakt het verhaal niet minder interessant omdat Reza Moussavian een aantal ontwerpprincipes met ons deelt zoals; koppel ook leerdoelen aan teamopdrachten, sta toe om de cursus zowel te volgen als actieve deelnemer als ook passieve deelnemer, werk met relevante casuïstiek. Interessant vind ik dat Moussavian deelnemers uitdaagt om in groepsverband innovatieve ideeën uit te werken als voorstel voor productvernieuwing. Iets waar Deutsche Telekom ook echt iets mee doet. Ook Deutsche Telekom kijkt terug op een geslaagde ‘M’ooc ervaring, maar heeft daar ook veel inspanning voor geleverd door bv. Topsprekers uit het veld te interviewen en deze video’s toe te voegen. Maar ook actief werken met een tutor, mentor en moderator helpt mee aan het succes. Best arbeidsintensief zeker op grote schaal. Onder de streep kunnen de baten tegen de kosten opwegen maar belangrijk is dat je daar van te voren een helder idee over hebt, lange termijn denken maakt daar onderdeel van uit.

Big Data & Future learning
Nog even terug naar één na laatste zin uit de vorige alinea, ik zou er aan toe kunnen voegen ‘nog wel’. Tijdens dit congres heb ik meerdere sprekers horen zeggen dat zij verwachten dat big data gecombineerd met learning analytics gevoed door algoritmes, ertoe kunnen leiden dat systemen beter kunnen bepalen dan mensen welke content voor wie in een bepaalde situatie op een bepaald ogenblik best passend is. Lees deze zin gerust nog keer, haal adem en lees verder…
Een prachtige toepassing van big data die nu al voor iedereen beschikbaar is is Gapmindergm, kijk er gewoon maar eens naar.
Ola Rosling (CEO van de Gapminder Foundation), die zijn vader (Hans) vervangt omdat hij op dit moment in Liberia is om Ebola te helpen terugdringen, vraagt ons nadrukkelijk het materiaal te hergebruiken in onze klassen en leermateriaal, ik zeg doen! Nog even over Rosling, zijn visie is om Gapminder de wikipedia van statistiek te laten zijn, om zo docenten wereldwijd te faciliteren om hun studenten een feitelijk onderbouwd wereldbeeld bij te kunnen brengen…
IMG_4697Een gaaf onderdeel van de OEB is het debat in Engelse parlement huis stijl. Vooraf konden we al via de (geweldige) conferentie app stemmen op de stelling, dit jaar: ‘The house believes that data is corrupting education’. Bijna driekwart van de deelnemers (mij incluis) bleek het hier niet mee eens te zijn. Amusant was de discussie tussen de panel leden (twee voor en twee tegen).
Viktor Mayer-Schönberger
(auteur van de bestseller: ‘Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think‘) (tegen uiteraard) maakte hierbij de meeste indruk op mij. Het leverde hem wel verwensingen op als, jij sluwe vos; geweldig!
yammer logo

Sommige sessies stonden expliciet in het teken van future learning, anderen meer impliciet. Wat mij opvalt is dat ook vormgeven aan het huidige leren voldoende uitdagingen kent.  Hoewel ik het leuk vond om op aangeven van Chris Bishop (strategisch partner, Future Workplace) iets te vertellen over hoe ik Yammer inzet ter ondersteuning van kennismanagement binnen Kentalis, had ik gezien de titel van de presentatie (From Imagination to Innovation:Prepare Now for the 2020 Workplace) niet verwacht dat daar ruimte voor zou zijn. In zijn afsluiting formuleerde Rheingold het mooi: we moeten samen leren begrijpen wat bv. een Khanacademy (10 miljoen unieke bezoekers per maand) ons onderwijs te bieden heeft. Btw. Donaties worden tot het eind van het jaar verdubbelt zie de website van Khanacademy. Leren online leren innoveren kent vele wegen, die soms contrasteren. Waar Lisa Lewin (Managing Director, Pearson) Pearson ons het RTDS model (Research -> Technology Development -> Product Development -> Scalable Delivery) toelicht, refereert Margaret Korosec (University of Hull, UK) aan een experiment in het hoger onderwijs waarbij 100 ipads werden verstrekt. Slechts 20% van de studenten bleek deze voor meer zaken te gebruiken als het checken van e-mail. Je kunt de tools wel hebben maar daarmee ben je er dus nog niet. Mark Stevenson (futuroloog) benadrukt dat de toekomst vraagt om een ander model van onderwijs, terecht maar een understatement als je het mij vraagt. @Docenten Onderwijskunde; de vraag voor het ontwerpen hiervan lijkt mij een aardige (groeps)opdracht. Tijdens de sessie: Managing the Shift to E-Learning: Best Practices from the Field of Higher Education met sprekers uit o.a. Brazilië, Zuid-Afrika, Rusland, Spanje en Engeland was de rode draad dat universiteiten niet de meest veranderingsgezinde instituten zijn. Innoveren van leren vraagt hier om een extra tandje erbij. Cornelie Crous (Universiteit Zuid-Afrika) sloot af met een mooie quote van Einstein: ‘Endless following the same process hoping for a different results equals insanity’. Leven in de huidige transitiefase zie ik dan ook als een voorrecht. Het wordt helemaal interessant als je bedenkt dat innovaties vaker gedreven worden door klanten dan door producenten (Spotify is niet bedacht door de muziek industrie, Skype kwam tot stand door 2 enthousiaste jongens in een flat).

ncolEr van uitgaan dat wij inderdaad onze lerenden echt serieus gaan nemen, hen centraal stellen in ons instructie ontwerp en daarmee meer autonomie geven mede gericht op totstandkoming van cocreatie worden zij ‘vanzelf’ meer producent. Beter dan nu voorbereid op de veranderende banen van nu en de nieuwe banen die in de toekomst ontstaan. Het maakt mijn honger naar het boek ‘A new culture of learning’ alleen maar groter…, de bestelling is de deur uit…

8 gedachten over “Online Educa Berlin 2014”

  1. Een geweldige samenvatting van een aantal van de meest interessante sessies en speakers op Educa 2014. Was mijn eerste bezoek en ik kan niet anders zeggen dan: een echte aanrader, inspiratiebron en netwerkevenement voor iedereen die in het opleidingswereldje bezig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *