Future of Learning Event

Future of Learning Event – Tele’Train Talent
future of learningOp 20 november jl. vond het Future of Learning Event plaats, georganiseerd door Tele’Train Talent. Deelnemers bespraken met elkaar trends, ontwikkelingen en mogelijkheden van blended learning, online learning en social learning. Aandachtspunten hierbij waren welke keuzes te maken om tot een hoger leerrendement te komen op basis van een flexibeler aanbod tegen lagere opleidingskosten.

Gamification – wat is dat eigenlijk?
Bij binnenkomst moesten we op onze badge schrijven wat we hoopten te leren tijdens dit event, waarna we de badge weer in mochten leveren. Hester Mager verzorgde de aftrap, we kregen een badge van een willekeurige deelnemer en de opdracht op zoek te gaan naar onze eigen badge. Het doel van deze energizer was tweeledig, nadere kennismaking én het gezamenlijk nadenken over de vraag of dit een vorm is van gamification. Een gematigd ja was ons antwoord. Die gematigdheid begrijp ik wel, want wat is dat eigenlijk: Gamification? Op Wikipedia staat een interessante definitie, die nog steeds veel ruimte laat aan invulling, waardoor verwarring kan ontstaan. Niet zo onlogisch, maar tegelijkertijd ook niet echt ‘haalbaar’ naar ik verwacht, is de oproep van hoogleraar Paul van Geest in De Wereld Draait Door van 26 november jl.  om het woord Gamificatie in de ban te doen (Paul is aan het woord vanaf 8.40).
Paul’s oproep is ook dsaganet-logo-zonder-tekst-forweb-smalle Simulation and Gaming Association The Netherlands (Saganet) niet ontgaan (een vereniging waar ik oud-bestuurslid van ben).  In een post van in de Saganat LinkedIn groep vraagt Vincent Peters  mee te denken over alternatieven…

De medewerker centraal  & de houdbaarheid van business modellen
uber New-Logo-Vertical-Dark-150x150airbnblogoHester vervolgt dat het bijhouden van alle trends tot veel discussie leidt met klanten. Wat betekenen ze en hoe kunnen we, door slimme keuzes,  optimaal profiteren van bijvoorbeeld leren door te doen (702010). door slimme keuzes te maken.  Hester pleit voor een flexibel leerlandschap met de medewerker hierin centraal. Voorbeelden als Über en Airbnb geven aan dat huidige business modellen een zekere houdbaarheidsdatum hebben.  Het benadrukt het belang van het informele circuit, de lijn doortrekkend naar leren kan worden gesteld dat ‘content’ algemeen goed wordt (al deels is, in mijn optiek) in plaats van dat een bedrijf er eigenaar van is. herecomeseverybodyEen interessant boek waar ik aan moest denken hierbij is ‘Here comes everybody’  (Clay Shirky) over de kracht van organiseren zonder organisaties. Dat de deelnemers aan dit event zich hier goed van bewust zijn, bleek ook wel uit de reacties tijdens de intervisiesessie: ‘Strategische keuzes maken in online leren’,  verzorgd door Janneke van Corteveen. Janneke vroeg ons na te denken over de stelling dat bedrijven kennis moeten delen, ook met oog op hun eigen voortbestaan. Gebroederlijk gaven alle deelnemers (waaronder een aantal vertegenwoordigers van diverse telecombedrijven)  aan het hier mee eens te zijn.

Effect van e-learning – randvoorwaarden
Dennis van Tol geeft aan dat T-Mobile via social learning ook leert van haar klanten en klanten van elkaar.  Waar Hester aangaf dat de (vele) trends in online leren tot veel discussie leidt bij klanten, benadrukte Dennis (zeer terecht wat mij betreft) het belang van het op orde hebben van de basis. Misschien een open deur maar zelf heb ik ervaren dat dit lang niet zo vanzelfsprekend is, ook niet bij grote organisaties.
Maak je planning kloppend, wat is de inhoud van je trainingen, wie ga je trainen en hoe vaardig zijn je trainers en e-learning ontwikkelaars eigenlijk? Zeer relevante vragen als je het mij vraagt. Het effect, zo besloot Dennis, van de inzet van  e-learning is de optelsom van de kwaliteit ervan én de mate van acceptatie van e-learning…

2 gedachten over “Future of Learning Event”

  1. Deze blog-post slaat de spijker op de kop! Zowel over de goede sfeer en de productieve middag tijdens het TeleTrain event. Maar te meer mbt de conclusie inzake het belang van een goede basis. E-learning is een verlengstuk, een hulpmiddel, een onderdeel wat rust op een fundering binnen de organisatie. Zonder goede basis geen optimale kwaliteit voortkomend uit de inzet van e-learning. En gezien de vele deelnemers welk ik hier knikkend op zag instemmen, naar mijn inzien met stipt op 1 als ‘conclusie van de dag’.

  2. Dag Jarno,

    Dank voor je positieve respons.
    Ik begreep overigens van Hester Mager dat Tele’Train Talent dit verslag ook via social media zal verspreiden, leuk!

    Met vriendelijke groet,

    Luuk Terbeek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *