Najaarsseminar Ned-Moove

Op 14 november vond het najaarsNed-Moove logoseminar plaats van Ned-Moove, de Nederlandstalige Moodle vereniging. Een seminar dat ruimte bood aan deelnemers om zelf een casus te presenteren voorzien van een concrete vraag aan de andere deelnemers. Als oud-bestuurslid van deze vereniging was ik erg benieuwd naar de casuïstiek van de deelnemers. De vragen aan de deelnemers werden in groepen bediscussieerd, waarna vanuit de groepen feedback werd gegeven aan de inbrenger van de casus. Ik vond het mooi om te zien hoe er volop van en met elkaar werd geleerd. Ook na afloop van het seminar werden via het forum op de Ned-Moove site nog volop aanvullende tips en trucs gedeeld. Leren van en met elkaar zowel face to face als online, een goed voorbeeld van practice what you preach. Een compliment aan het Ned-Moove bestuur voor de organisatie is op z’n plaats.
Het gaat te ver om alle behandelde onderwerpen hier te bespreken maar een aantal wil ik graag toch even noemen.
Ik bespreek ze aan de hand van drie thema’s; Usability, Mobile learning en Gamification.

Usability
De ervaring leMoodleToolGuideforTeachersert dat navigatie binnen een standaard Moodle omgeving niet altijd even logisch is voor een cursist. Met een paar (kleine) aanpassingen valt op dit gebied snel winst te halen. Dit geldt ook voor Moodle cursussen. Wanneer docenten of trainers de vrije hand krijgen voor het inrichten van Moodle cursussen kan dit leiden tot onoverzichtelijke cursuspagina’s. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van diverse handige opties in Moodle zelf. Die moet je dan wel kennen natuurlijk, train de trainer sessies en zelfdiscipline van Moodle cursusontwerpers helpen hierbij. Daarbij raad ik overigens ook het werken met een template aan, waarop cursusontwerpers aangeven welke Moodle activiteit en/of bron ze gebruiken binnen welk cursusonderdeel. Het laten motiveren van deze keuzes binnen het cursusontwerp template leidt idealiter tot didactisch sterkere cursusontwerpen. Een prachtig hulpmiddel hierbij is de Moodle Tool Guide for Teachers van Joyce Seitzinger.
Andere genoemde opties vanuit Moodle om overzichtelijkere cursuspagina’s te creëren zijn, het werken met:
• een aparte pagina waarop je alle bronnen zet (en waarnaar je verwijst via hyperlinks).
• het gebruik van de database module en of book module
• het one-topic course format in een cursus en werken met tabs in een Moodle cursus.
Een deelnemer gaf als tip om een wedstrijd uit te schrijven waarbij cursisten de beste Moodle cursus kiezen, interessant om meerdere redenen wat mij betreft.

Mobile learning
Moodle app screenshot 2De Moodle app heeft veel aandacht vanuit het Moodle hoofdkwartier gekregen in mei 2013 schreef Martin Dougiamas al: Moodle HQ are dedicating more developers to improving usability on mobile devices as a priority, based around the new responsive bootstrap themes in Moodle 2.5. This work involves making a lot of core changes to Moodle but should quickly result in a vastly improved experience on mobile devices with small screens.
Dat deze effort geen windeieren heeft gelegd bleek ook wel uit de vele positieve reacties van deelnemers toen de app ter sprake kwam. Het gebruik van een responsive design theme binnen een Moodle site leidt ertoe dat deze (weliswaar in een andere weergave) ook goed te gebruiken is op een tablet of een smartphone. Nog niet alles werkt op deze manier naar behoren, zo blijkt de (belangrijke) quiz module (nog) niet goed te werken op deze manier. Daarnaast werd genoemd dat er geen push berichten binnen komen, een andere deelnemer wees op de oplossing; de message-airnotifier plugin.
Klik hier voor aanvullende informatie over het werken met pushberichten in de app.

Gamification
Een ander hot-topic, niet alOpen badgesleen binnen de Moodle-scene, is gamification. Een casus ging over het toekennen van badges. Hoe je dit instelt in Moodle zie je hier. Het vergt wel iets van je digitale didactische kwaliteiten om een Moodle cursus om te toveren in een ‘game’. Het gebruik van conditionele activiteiten maakt dit wel mogelijk, hoewel wat mij betreft het spreken over adaptieve leerpaden beter op zijn plaats is. Tijdens een eerder seminar van Ned-Moove heb ik hier een presentatie over verzorgd. Een presentatie van Moodler van het eerste uur Gavin Henrick over hoe Moodle ‘gegamificeerd’ kan worden vind je hier. Als je meer wilt weten over badges raad ik je een bezoekje aan, aan de website van Mozilla Open Badges. Deze site bevat o.a. een interessant blog waarop frequent recente best practices worden gedeeld over toepassingen en gebruik van badges.

Tot slot een korte impressie van het seminar:

2 gedachten over “Najaarsseminar Ned-Moove”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *